Danubius Gastro 2014

„Prijmite pozvanie na cestu okolo sveta, ktorá skvelo chutí!”. Takto lákali ľudí organizátori akcie Danubius Gastro, ktorá sa konala nedávno na výstavisku Incheba v Bratislave. Okrem množstva predajcov a prezentujúcich sa z oblasti gastronómie a hoteliérstva, sa na výstavisku stretla masa ľudí z celého Slovenska. Tí si prišli priamo na mieste potešiť bruchá všemožnými ochutnávkami toho údajne najlepšieho, čo náš aktuálny trh s potravinami ponúka alebo si zopár kulinárskych skvostov odniesli aj domov. Cieľom našej účasti nebolo ani tak zistenie, či odídeme spokojné my samé a či sa nám oplatí prísť aj o rok, ale prišli sme nahliadnuť na vec z druhej strany, a to spoza pultov stánkov samotných predajcov.

2

Očakávanie priestoru preplneného rôznymi tvárami, vôňami, farbami a chuťami sa naplnilo. Ruch výstaviska vytváral atmosféru klasickú pre podobné typy akcií akou je Danubius Gastro. Z každej strany sme boli pozývané na ochutnávky sladkých a slaných jedál, na testovanie a kúpu prístrojov, či výrobkov používaných v gastronómii. Náš cieľ bol však jasný. Zamerať sa na malé ryby v rybníku a dozvedieť sa niečo viac o tom, s akým cieľom sem prišli a či je ťažké presadiť sa medzi výraznejšími, väčšími a pre slovenskú spotrebiteľskú väčšinu aj atraktívnejšími firmami. Nájsť tento druh predajcov nebol práve najľahším orieškom, keďže ich na výstavisku nebolo také množstvo. Taktiež nášmu hľadaniu nepomáhala organizácia samotnej výstavy. Pri takejto veľkej akcii, kde je očakávaný veľký počet návštevníkov, sú potrebné mapky a jasnejšie označenie stánkov, ktoré by pomohli pri orientácii. Tie však v Inchebe chýbali, a tak nám neostávalo nič iné, ako sa spoľahnúť na starú dobrú intuíciu. Ďalším organizačným problémom bolo chaotické umiestnenie stánkov s rôznym typom produktov. A tak sa napríklad stalo, že vôňu syrov, údenín alebo iných, nosu skôr lahodiacich potravín narušila agresívna aróma liečivých olejov. Podujatie si žiada výraznú zmenu v nastavení celkovej organizácie. Napríklad do jednej miestnosti umiestniť potravinové výrobky, do ďalšej gastrotechniku alebo rozdeliť produkty podľa regiónov, či iných logických kritérií.

Dosiahnutie nášho cieľa teda nebolo najjednoduchšie, ale hľadanie nakoniec stálo za to. Počas putovania pomedzi desiatky stánkov sme narazili na troch sympatických pre nás nie celkom neznámych predajcov, ktorí sa od ostatných odlišovali nielen veľkosťou ich predajných miest, ale v prvom rade prístupom a kvalitou produktov.

SWITA STEVIA

3

Spoločnosť venujúca sa výrobe prírodného náhradného sladidla zo stévie a tiež čokolády. Na Danubius Gastro sa zúčastnili už druhýkrát a plánujú i o rok. Navštevujú aj iné gastro výstavy u nás i v zahraničí a stretnúť ich možno aj na Dobrom trhu v Bratislave, kde sa – podľa ich vlastných slov – cítia najlepšie.

Spomínali ste, že ste navštívili aj veľké gastro výstavy v zahraničí. Ako by ste ich porovnali s touto v Inchbe?
Kto bol vonku, tak si vie porovnať, že táto výstava má chyby. Je to ďaleko od toho, ako by to malo byť, ale stále je to najväčšie gastro a jediné, na ktoré sa z tých slovenských oplatí ísť. Je tu však málo nových vecí. Dominujú veľkí potravinári s komerčnými produktami. V zahraničí sa predstavuje viac nováčikov a nové trendy.

Ako je to s cenami za možnosť vystavovať na gastro expozíciách, či už na Slovensku alebo v zahraničí?
Výstavníctvo je drahé všade. Celý čas tŕpneme, či sa dostaneme aspoň na nulu. Ceny u nás sú porovnateľné s výstaviskami napríklad v Brne alebo Prahe. Ide však o to, že u nás sa tieto peniaze následne neinvestujú na personál, služby a vybavenie výstaviska.

4Ako by ste sa porovnali s inými vystavovateľmi tu v Inchebe?
Nezapadáme do kategórie “bežných” firiem, ktoré sem chodia. V podstate sme malí na to, aby sme išli s takouto expozíciou na tento festival. Ceny vyhovujú veľkým firmám. Chodíme sem však preto, aby sme získali prehľad.

Aký rozdiel pociťujete medzi predávaním a prezentáciou sa na veľkých gastro-expozíciach a na akciách typu Dobrý trh?
Sú to dva odlišné svety. Pre nás sú skvelé trhy a všetky urban podujatia, pretože tam máme priamy kontakt so zákazníkmi a s komunitou. To nás baví. Vystavovanie v Inchebe je najmä o výmene kontaktov, či už s malými obchodíkmi, delikatesami alebo inými obchodnými partnermi.

MOJE

6

Bratislavské delikatesy Moje sa na Danubius Gastro predstavili prvýkrát a bola to ich premiéra na akejkoľvek expo tohto druhu. Cieľom bola propagácia značky cez predaj kvalitných produktov malých výrobcov, ktoré majú ambíciu distribuovať aj mimo Bratislavy. To, či sa na na výstavisko Incheby vrátia aj o rok, uvidia časom.

Na expo ste predávali produkty iných malých výrobcov, ako ste do toho zakomponovali promo samotného Moje?
Na expo sme prezentovali Moje v dvoch polohách. Pre odbornú verejnosť Moje, ako oficiálneho distribútora prémiových značiek Via Delicia, Čongrády, Naturafit, Schäfer pre Slovensku republiku. Avšak zároveň sme sa predstavili aj širokej verejnosti ako obchod s delikatesami v Bratislave, ktorý sa zameriava na kvalitu a pozerá sa na potraviny a obchod trochu inak.7

Stretli ste na akcii ľudí, ktorí už Moje poznali alebo sa zastavovali prevažne neznámi, ktorí chceli vaše produkty vyskúšať?
Väčšinou nás ľudia nepoznali, ale bolo veľmi milé stretnúť našich zákazníkov alebo fanúšikov, ktorí nás poznali z internetu.

Ako sa naplnili vaše očakávania pokiaľ ide o predaj vášho sortimentu na expo?
Predaj samotný bol za 4 dni nižší než za jeden deň na Dobrom trhu, ale naše ciele a očakávania ohľadne distribúcie sa naplnili a už teraz sa tešíme, ako sa kvalitné produkty dostanú aj do iných prevádzok na Slovensku.

OLIVOVNÍK

5

Títo sympatickí výrobcovia netradičných olejov (makový, ľanový, kokosový) sú na trhu chuťovou novinkou. Začali v decembri minulého roka a na Danubius Gastro sa predstavili prvýkrát.

Na akcii ste sa prezentovali spolu s pestovateľkou už známeho maku z Jarnej pani Gabrielou Čechovičovou. Spolupracujete spolu pri výrobe vašich olejov alebo jediné, čo vás spája, je mak?
S výrobou našich olejov sme spoločne začali koncom minulého roka. Mak pani Čechovičovej má špičkovú kvalitu a výborné chuťové vlastnosti. Náš spoločný produkt je 100% slovenského pôvodu. Spolupracujeme nielen pri všetkých výrobných, ale aj predajno-propagačných akciách. Sme toho názoru, že ľudia na Slovensku by si mali viac pomáhať než závidieť a „konkurovať”.

Vaše miesto na expo bolo priamo pri hlučnom stánku veľkého potravinového reťazca zameraného na podnikateľov. Zákazníkov vám to skôr prinieslo alebo odohnalo?
Mak z Jarnej má svoju klientelu, ktorá chodí na túto výstavu z celého Slovenska. Takže ľudia nás cielene hľadali a aj našli.1

Dosiahli ste predpokladaný predaj vašich výrobkov?
Pravdu povediac, mali sme polovičný obrat, ako mal samotný Mak z Jarnej minulý rok. Sústredili sme sa však na propagáciu našej výrobnej prevádzky a smerovali ľudí na farmársku tržnicu v Bratislave, kde máme svoje pôsobisko.

Čo dodať na záver. Je potešujúce, že si cestu na mamutie podujatia tohto typu nachádzajú aj malí výrobcovia, či predajcovia kvalitných produktov a že sa ich očakávania spojené s účasťou aspoň z časti napĺňajú. Na druhej strane by bolo určite veľkým krokom vpred, ak by aj organizátor výstavy mal jasne stanovený cieľ, ktorý má podujatie sledovať, okrem samotnej vysokej účasti návštevníkov, či vystavujúcich. Náš pocit z toho je taký, že úroveň a kvalita mnohých ponúkaných produktov ďaleko predbehla úroveň organizácie celého podujatia. Je takáto výstava vôbec potrebná? Áno, počas prvej – verejnosti neprístupnej – časti podujatia, naši respondenti získali podľa ich vlastných slov mnoho užitočných kontaktov a tiež prehľad o tom, čo je zhruba dostupné na trhu v tejto dobe. Otázkou však je, či tam bolo skutočne všetko, čo je momentálne dostupné. Samozrejme, že nie, pretože panuje aj taký názor, že ak je produkt skvelý nepotrebuje promo tohto typu… No my si to nemyslíme, pretože prezentácia na expe pomáha dostať sa do širšieho povedomia verejnosti, čo sa len tak samo o sebe neudeje. Na druhej strane ale určite chýba na trhu niečo medzi takýmto veľkým expo a menším podujatím akým je napríklad Dobrý trh v Bratislave, či Trnavskí rýnek v Trnave. Teda miesto, kde by mohli malí výrobcovia, pestovatelia, chovatelia, či iní produktívni a kreatívni ľudia networkovať a vymieňať si kontakty, ale nebude to postavené na tisíckach návštevníkov, ktorí prišli v prvom rade uspokojiť svoje chuťové kanáliky. A či to bolo drahé? Prenajatie výstavného priestoru je drahé, ale sú to ceny porovnateľné s inými podujatiami tohto typu aj v zahraničí, škoda len, že tam sú podmienky a servis zo strany organizátora podstatne vyššej kvality. Vstupné pre návštevníkov bolo 5 eur (3 eurá zľavnené), čo je zrejme v poriadku, keďže návštevnosť presiahla 75.000 ľudí.

Autorkou článku je naša nová kamarátka Romi Petrasová

Info:
Celkovo sa na veľtrhu predstavilo 369 vystavovateľov z Českej republiky, Grécka, Litvy, Maďarska, Nemecka, Poľska, Portugalska, Rakúska, Rumunska, Talianska, Švajčiarska a Slovenskej republiky na celkovej výstavnej ploche 18 500 metrov štvorcových. Zo zahraničia prišlo vyše 31 % priamych vystavovateľov a spolu s nepriamo zastúpenými zahraničnými firmami je to viac ako 60 % vystavovateľov veľtrhu, za štyri dni prehliadlo 75 012 návštevníkov.

Ak sa vám článok páčil, môžete zaň hlasovať na vybrali.sme.sk.